TGV en Eurostar
De bekendste treinverbindingen in Frankrijk zijn de hogesnelheidslijnen. Hoe vaak zie je ze op de autoroutes niet aan je voorbij zoeven. Met de Eurostar (voorheen Thalys) reis je eenvoudig en snel vanaf Amsterdam, Rotterdam en Den Haag via Brussel naar Paris-Nord. In Parijs aangekomen moet je voor zuidelijkere bestemmingen overstappen op andere stations, zoals de Gare de Montparnasse en Gare de Lyon. Wil je de overstaptijd in Parijs vermijden dan is er voor sommige zuidelijke bestemmingen de truc om op de stations Brussel-Zuid-Midi of Marne-La-Vallée-Chessy van de Thalys/Eurostar op de TGV over te stappen.
Het TGV-netwerk maakt grote delen van Frankrijk binnen een uur of tien bereikbaar. De snelste directe verbindingen doen over een afstand Brussel-Nice zelfs maar net iets meer dan zeven uur. Van Brussel naar Bordeaux neemt slechts zo’n vijf uur in beslag. Dat zijn heel wat andere tijden dan wanneer je met de auto reist, waardoor een treinvakantie in Frankrijk best aantrekkelijk is.
Bekijk hier de kaart met alle TGV-spoorlijnen
Lokale en regionale treinverbindingen
Ben je eenmaal met de TGV in een grote stad beland, dan wil je natuurlijk ook de omgeving verkennen. Het aanbod van lokaal treinvervoer in Frankrijk is nogal wisselend. In de ene regio kun je heel goed uit de voeten met de trein, in andere is het aantal spoorlijnen dun gezaaid. Met name in de tweede helft van de twintigste eeuw zijn veel lokale verbindingen opgedoekt, deze doen inmiddels vaak dienst als voies vertes, groene paden voor fietsers en voetgangers. De regionale verbindingen worden in Frankrijk door de Franse spoorwegmaatschappij SNCF met TER (Transport express régional) aangeduid.
Bekijk hier het complete spoorwegnetwerk van Frankrijk
Toeristische treinen
Met een stoom-, diesel- of elektrische trein door de mooiste Franse landschappen toeren? Er zijn in Frankrijk veel toeristische treinen. Dit zijn lijnen die in eerste instantie of geheel op toeristen gericht zijn en bijvoorbeeld gebruik maken van origineel spoormaterieel uit de negentiende of twintigste eeuw. Ze worden vaak in stand gehouden door een groep enthousiaste vrijwilligers en rijden met name in het hoogseizoen. Voorbeelden van dit soort lijnen zijn de Petit Train de la Mure in de Alpen, de Train Rouge in de Pyreneeën, Le Tramway du Mont-Blanc, de Vapeur du Trieux in Bretagne of de Le Train des Mouettes in de Charente-Maritime. Er zijn ook lijnen die het label ’toeristisch’ hebben, maar ook nog gewoon door de lokale bevolking gebruikt worden om van a naar b te komen, en daarom ook een vaste dienstregeling door het hele jaar hebben. Dat is bijvoorbeeld zo voor de Ligne des Hirondelles in de Jura, de Train Jaune in de Pyrénées-Orientales of de Train des Merveilles in de Alpes-Maritimes.
Kaartje kopen
Voor de meeste reguliere treinverbindingen kun je online alvast je kaartje kopen. Dat kan voor een groot aantal bestemmingen via de Nederlandstalige sites van NS International of de SNCF Connect (Franse Spoorwegmaatschappij). Voor TGV en Eurostar is reserveren verplicht. Voor lokale TER-verbindingen kun je ook op het station ter plekke bij een automaat of loket een kaartje kopen. Je bent dan niet gebonden aan een bepaalde tijd en zitplaats, en kunt dan ook in een leuke stad of dorp even uitstappen om van een pauze te genieten.