Tolwegen
Grote delen van de Franse autoroutes worden geëxploiteerd door private bedrijven. Om dit te bekostigen heffen ze tol. Dat gaat in het grootste deel van het land via tolpoortjes. Je komt tolpleinen tegen zodra je een tolweg oprijdt, bij afslagen en bij grote steden.
Tolpoortjes
Hoe groter en belangrijker de snelweg, hoe groter de tolpleinen. Dit kan voor nogal wat stress zorgen. Vooral in het hoogseizoen, rond de zwarte zaterdagen, kan het er behoorlijk druk worden en kunnen er files ontstaan. Veel mensen maken zich ook zorgen of ze wel in de goede rij terecht komen, er zijn namelijk verschillende rijen per betaalmethode. Zo zijn er poortjes speciaal voor mensen die met creditcard of bankpas willen betalen, en poortjes voor wie met contant geld betaalt. Tot slot zijn er ook nog een of enkele rijbanen bestemd voor mensen die automatisch met een tolbadge betalen. Wat veel mensen niet weten is dat je in principe overal ook met bankpas kunt betalen, waar je ook staat. De kans dat je in de achteruit moet omdat betalen niet lukt is dan ook klein. Wel zijn in principe lanen voor de tolbadge, ook wel télépéage genoemd, echt enkel en alleen bestemd voor mensen met zo’n kastje. Maar als je toevallig in een rij voor contante betaling terecht bent gekomen en je wilt toch met de bankkaart betalen, dan is dat gewoon mogelijk. Verder accepteren de meeste tolpoorten tegenwoordig ook contactloze betalingen, hierbij hoef je enkel je pas maar voor het apparaat te houden en vervolgens zal de slagboom zich snel openen.
Flux libre (free flow)
Maar dan is er toch weer iets nieuws om je zorgen over te maken… sinds een paar jaar zijn er in Frankrijk namelijk ‘onzichtbare’ toltrajecten. Hierbij kun je bijna ongemerkt een stuk snelweg oprijden wara je tol moet betalen. Er zijn geen tolpoortjes meer, maar camera’s registreren je kenteken en zoeken vervolgens op of er een betaling aan dat kenteken gekoppeld is. De betaling wordt automatisch geregeld als je een tolbadge of tolkastje hebt, maar veel mensen hebben die natuurlijk niet. Die mensen kunnen op parkeerplaatsen langs deze ‘onzichtbare tolweg’ de kosten via een automaat betalen, of van tevoren tot maximaal 72 uur na doorkomst via internet de betaling regelen. Dit laatste wordt wel lastiger gemaakt omdat je de betaalpagina niet centraal vindt maar op de website van de betreffende snelweg moet kijken. Dit zijn de snelwegen waar op dit moment een flux libre zonder tolpoortjes is:
- A4 Parijs-Straatsburg: De eerste afslag na Metz (nr 36), richting Straatsburg, is een free flow tolpoort. Als je er hier af wilt, moet je je tolkosten op een andere manier betalen. Meer info: https://www.autoroutes.sanef.com/en/my-journey/boulay/how-does-it-work
- A13-A14 van Parijs naar Normandie: deze wordt in 2024 geheel getransformeerd naar free flow of flux libre. Meer informatie en betaling via https://www.autoroutes.sanef.com/en/free-flow/travel-paris-normandie-a13
- A79 van Digoin naar Montmarault: over 88 kilometer en met zes afslagen geldt hier free flow, zonder tolpoortjes. Meer info vind je hier: https://www.aliae.com/free-flow-tolls
Tolbadge
Wil je zonder zorgen en al te veel vertragingen over de Franse tolwegen reizen, dan is het de moeite waard om een tolbadge aan te schaffen. Er zijn diverse modellen en bedrijven die dit aanbieden. Een van de gemakkelijkste is die van de ANWB, waarmee je afhankelijk van het model in vier of vijf Europese landen automatisch je tolkosten kunt betalen. Zie deze website voor meer informatie. In de praktijk werkt dit zo: je betaalt een abonnementsbedrag en vervolgens kosten voor de trajecten die je over de tolwegen rijdt. Het wordt afgeschreven van je bankrekeningnummer. Iets goedkoper zijn de badges van BipandGo, daar betaal je namelijk alleen voor de maanden waarin je het kastje gebruikt.