In 2022 lanceerde de Franse spoorwegmaatschappij SNCF een aantal innovatieve projecten om nieuw leven in weinig of niet gebruikte spoorlijnen te blazen. Een daarvan was Draisy, een lichtgewicht elektrische trein. Eind september werd in Straatsburg een eerste model van deze nieuwe trein gepresenteerd.
Frankrijk telt opmerkelijk veel oude spoorlijnen die niet meer of weinig in gebruik zijn. Een deel daarvan is de afgelopen jaren omgevormd tot zogenaamde voie verte, een fiets- en wandelpad. Andere lijnen zijn de laatste decennia alleen nog in gebruik voor vrachtvervoer. Om tegemoet te komen aan de wensen van inwoners van dorpen en steden langs oude spoorlijnen en om nieuwe alternatieven voor het wegvervoer te bieden, ontwikkelt de SNCF nieuwe treinstellen.
De Draisy, die het dichtst bij daadwerkelijke introductie is, biedt plaats aan 30 zittende en 50 staande passagiers. Hij is volledig elektrisch en heeft een autonomie van 100 kilometer. Opladen zou slechts een paar minuten kosten, en met een gewicht van 20 ton weegt het treinstel een stuk minder dan een regulier treinstel. De nieuwe treinen worden ontwikkeld met medewerking van onder meer Michelin.
Een eerste versie van de Draisy moet in 2026 als experiment gaan rijden op een lijn bij Bitche in de Moselle, in regio Grand-Est. Vanaf 2028 worden dan op een vijftiental andere lijnen dergelijke treinen geïntroduceerd.