Saint-Malo is een schitterende stad aan de Bretonse kust waar bijna alles draait om de zee. Gezien de geschiedenis zou je er een groot scheepvaartmuseum verwachten. Die is er echter tot op heden niet. In 2019 sloten zelfs de twee kleine stadsmusea de deuren, omdat de locaties niet meer geschikt waren voor het ontvangen van bezoekers. Al sinds 2007 zijn er plannen voor een nieuw, groot museum waarin alles van de stad Saint-Malo moet samenkomen. Deze week werd een nieuwe stap gezet in een slepend proces, de naam voor het nieuwe museum: l’Hydro – Musée Maritime de Saint-Malo.
In 2021 werd een project nog afgeschoten waarbij het museum in een compleet nieuw gebouw zou komen, een futuristisch ontwerp van de Japanse architect Kengo Kuma. De kosten voor dit gebouw aan de Quai Duguay-Trouin bleken met 45 miljoen euro veel te hoog voor de gemeente. In 2023 kwam de École Nationale Supérieure Maritime vrij, een zeventiende-eeuws gebouw intra-muros, aan de noordkant van het ommuurde centrum. Niet de minste plek voor een museum over de maritieme geschiedenis, want vanaf hier heb je een schitterend uitzicht over de kades en de kustlijn van Saint-Malo.
In het nieuwe museum komt alles samen wat Saint-Malo zo’n bijzondere stad maakt. De geschiedenis van de scheepvaart, met onder meer aandacht voor de kaapvaart en ontdekkingsreizigers, de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw, en natuurlijk heel veel objecten, van zeventiende-eeuwse schilderijen tot archeologische vondsten. In totaal telt de collectie 13.000 objecten, waarvan er zo’n 1.500 permanent tentoongesteld zullen worden.
De naam van het nieuwe museum, l’Hydro, bouwt voort op de vorige functie van het gebouw. Voorheen was er een maritieme opleiding gevestigd, waarvan de wortels teruggaan tot de zeventiende eeuw. In die tijd werd hier een opleiding voor hydrografie gestart, de wetenschap die zich bezighoudt met onderzoek naar onder meer de zeebodem, oceanen en waterwegen.