Slecht nieuws voor wie plannen heeft om komend jaar doordeweeks met de trein richting de Loire, de Lot, de westkant van het Centraal Massief of verder naar Toulouse en de oostelijke Pyreneeën te gaan. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft grote renovatiewerkzaamheden aangekondigd voor de lijn Parijs-Orléans. Vanaf april rijden er tussen 10 en 15 uur geen treinen, en vanaf augustus is er overdag helemaal geen treinverkeer mogelijk, van 9:30 tot 17:30 uur.
In totaal moet 70 kilometer aan rails vervangen worden. Normaal doet de SNCF dat grotendeels ’s nachts, maar de lijn in kwestie wordt veel gebruikt door het internationale goederenvervoer, en dat vindt met name ’s nachts plaats. In de weekenden, ’s avonds en vroeg in de morgen rijden er wel passagierstreinen op dit traject. De SNCF gaat overdag bussen inzetten en het aantal treinen vroeg in de morgen en ’s avonds vergroten om reizigers alsnog te kunnen vervoeren. De werkzaamheden moeten in februari 2026 afgerond zijn.
De lijn Parijs-Orléans is met name van belang voor iedereen die richting Midden- en Zuidwest-Frankrijk met de trein wil reizen. Zo wordt de TGV naar Toulouse geraakt door de werkzaamheden en ook tussenliggende plaatsen als Bourges en Limoges worden slechter bereikbaar. De oostkant van de Dordognestreek en de Lot, met stations als Souillac en Figeac, worden eveneens lastiger bereikbaar. Omreizen is voor bepaalde trajecten een optie: ga je richting de Dordogne dan is momenteel al de route via Bordeaux het snelst. Naar Limoges en verder richting de Lot kun je ook via Poitiers reizen. Aurillac en Figeac, aan het westen van het Centraal Massief, kun je tevens via Clermont-Ferrand per trein bereiken. Je moet er wel rekening mee houden dat je met alternatieve routes een paar uur langer onderweg bent.
Op de hoogte blijven van alle werkzaamheden op het spoor in Frankrijk en actuele vertragingen? Dan biedt deze website een handig overzicht.